Het café

De alcoholicus

Helfrich (03/13/06 om 23:05:41):

Men kan zich op verschillende manieren onderwerpen aan het alcoholisme: als alcoholist of als alcoholicus.

De alcoholist is een patiënt. Zijn drinkgedrag wordt geproblematiseerd door zijn omgeving en door hemzelf. Hij drinkt ook als hij het eigenlijk niet wil. Soms zelfs stiekem.

De alcoholicus staat volledig achter zijn eigen drinkgedrag. Niet zelden drinkt hij minstens zo veel als de alcoholist. De alcoholicus drinkt met smaak. Vaak letterlijk, omdat de smaak hem bevalt. Omdat de smaak hem goed staat. Of om de eetlust op te wekken, of juist om na de maaltijd beter en aangenamer te kunnen spijsverteren. Om het eten zelf beter te laten smaken door het te paren aan een passende wijn. Hij drinkt niet stiekem, maar altijd openlijk en op gepaste tijden. Nooit hangt hij ziek boven de toiletpot. Soms drinkt hij om gedachten los te weken. Een enkele keer poëzie.

Bij zeldzame gelegenheid dient zijn drank als sociaal smeermiddel, maar dat is altijd bijzaak, want de werkelijke antipode van de alcoholicus is niet de alcoholist of de geheelonthouder, maar een monsterlijk voortbrengsel van dit tijdsgewricht: de sociaal drinker.

 

Christian (04/05/06 om 20:05:43):

alcoholicus of alcoholist..ik ben geen van beide..een biertje drink ik vaak in gezelschap..absint (en de rest) meestal in eenzaamheid,en dat vindt ik prima zo..(misschien dat er zich ooit serieus een dame zal voordoen met wie ik samen het genot zal gaan delen..wie weet)
maar als ik toch mezelf moet vergelijken met 1 van beide,zou de alcoholicus het toch makkelijk winnen.

 

Nurgle (04/09/06 om 16:06:39):

Ik zou ook voor de alcoholicus gaan. Sociaal drinker helemaal niet, en alcoholist nog minder...

De sociaal drinker heeft altijd al bestaan, maar is toch ook één van de meest typische voortvloeisels uit het postmodernisme. Gewoon lekker meedoen met de kudde, gespeend van enige vrije wil lijkt het wel. Maar geen nood, want je doet toch lekker ongecompliceerd mee met de rest. En waag het niet om anders te zijn, want dan...

Erg eigenlijk. Of misschien is triestig een meer gepaste term?

 

Nurgle (04/09/06 om 16:11:05):

Wel grappig eigenlijk dat de sociaal drinkers hun eigen drankjes hebben, als je het al zo kan noemen. De alcoholpops of Red Bull ( ik heb hier ZO'n verschrikkelijke hekel aan  >:( ) zijn hier de mooiste voorbeelden van. Met drinken heeft dit totaal niets te zien, als het er al ooit iets mee te zien heeft gehad. Gewoon "kijk, ik doe mee" zeggen, alsof zij die dit beweren geen enkele vrije wil hebben en de durf niet hebben om zich anno 2006 als individu te uiten.

 

Fokov (04/10/06 om 04:08:47):

Denk je dan dat hetgeen je uitdrukt in je laatste zin slechts een modefenomeen is ? Ik kan me niet inbeelden dat sociaal drinken/roken/... niet meer dan een morbus temporis (ziekte van de tijd) is. Kuddegeest is volgens mij een universeel kenmerk van de mens, en zeker een veilige haven voor degenen die het niet nodig vinden zich te onderscheiden.

Uiteindelijk is de cultus van originaliteit en uniciteit maar écht gaan leven sinds de Romantiek, en toch doet men alsof een fenomeen, dat enkele honderden jaren oud is, universeel is voor het individu dat zichzelf wil uitdrukken.
Ik zou u enkele beroemde voorbeelden kunnen geven uit de klassieke oudheid, waaruit blijkt dat originaliteit niet in alle tijden het hoogste goed is geweest - maar laat ik me op zo'n onzalig uur maar niet nodeloos moe maken.

 

Nurgle (04/10/06 om 19:19:37):

Nee, het sociaal drinken heeft ongetwijfeld altijd al bestaan en zal altijd bestaan. Wel betreur ik het dat de jongeren de dag van vandaag bijna geconditioneerd worden om het als iets 'normaals' en 'goeds' te beschouwen.

 

F@TM@N (08/20/06 om 19:31:28):

Of ik een alcoholicus ben weet ik niet... ik sta in ieder geval volledig achter m`n eigen drinkgedrag  en daar hoort in de vakantie om 2 uur in de middag een Fruts ( witte wijn 2 dl met sodawater 1 dl ) en een Unicum .. ik blijf me echter verbazen over de alcoholisten die om 2 uur al volledig ontoerekeningsvatbaar tegenover me zitten. Ik fotografeer ze graag , net als vervallen huizen ...Deze wilde niet op de foto ... maar na een glas wijn vond hij alles best.
Hij schijnt 52 jaar te zijn en heel fotogeniek



en nog een  http://home.versatel.nl/the.fatman/DSCF1372.JPG

De vakantie in snorrenland ( en dan echt niet alleen de mannelijke helft ) is uitstekend bevallen
De nodige palinka 10 liter om absint van te maken ( druiven ...) en de heerlijke abrikozen om te drinken en de nodige Unicum
Verder de nodige stokerijen bezocht er stond er zelf een te koop voor een prijs waarvoor je hier nog niet eens een nieuwe passat station kan kopen ....verder heel veel wijnkelders....  heksenketels vol heerlijk wild zwijn enz ..
Ook nog gezwommen in Balaton wel in Budapest geweest .maar alleen er doorheen komt volgend jaar wel weer.



 

Het café